METODIKA

Slib, zákon a hymna

SKAUTSKÝ SLIB

SLIBUJI NA SVOU ČEST JAK DOVEDU NEJLÉPE: 

SLOUŽIT NEJVYŠŠÍ PRAVDĚ A LÁSCE  VĚRNĚ V KAŽDÉ DOBĚ

PLNIT POVINNOSTI VLASTNÍ A ZACHOVÁVAT ZÁKONY SKAUTSKÉ

            DUŠÍ I TĚLEM BÝT PŘIPRAVEN POMÁHAT VLASTI I BLÍŽNÍM 

                 TAK SLIBUJI        

 

SKAUTSKÝ ZÁKON

 1)      SKAUT JE PRAVDOMLUVNÝ

2)      SKAUT JE VĚRNÝ A ODDANÝ

3)      SKAUT JE PROSPĚŠNÝ A POMÁHÁ JINÝM

4)      SKAUT JE PŘÍTELEM VŠECH LIDÍ DOBRÉ VŮLE A BRATREM KAŽDÉHO SKAUTA

5)      SKAUT JE ZDVOŘILÝ

6)      SKAUT JE OCHRÁNCEM PŘÍRODY A CENNÝCH VÝTVORŮ LIDSKÝCH

7)      SKAUT JE POSLUŠNÝ RODIČŮ, PŘEDSTAVENÝCH A VŮDCŮ

8)      SKAUT JE VESELÉ MYSLI

9)      SKAUT JE HOSPODÁRNÝ

     10)       SKAUT ČISTÝ V MYŠLENÍ, SLOVECH I SKUTCÍCH

 SKAUSTKÉ HESLO

 BUĎ PŘIPRAVEN

SKAUSTKÁ HYMNA

HUDBA: KAREL KOVAŘOVIC

SLOVA:  F. S. PROCHÁZKA

 

1.         JŮNÁCI VZHŮRU VOLÁ DEN, LUH KVĚTEM KÝVÁ OROSEN.

            SLUNÍČKO BLANKYTEM PÍLÍ PŘED NÁMI POUŤ VEDE K CÍLI.

            JUNÁCI VZHŮRU VOLÁ DEN

            JUNÁCI VZHŮRU VOLÁ DEN! 

2.         JŮNÁCI VZHÚRU VOLÁ DEN BUĎ PŘIPRAVEN, BUĎ PŘIPRAVEN!

            V OBRANĚ DOBRA A KRÁSY DOŽIJEŠ VLASTI SVÉ SPÁSY.

             JUNÁCI VZHŮRU VOLÁ DEN

            BUĎ PŘIPRAVEN, BUĎ PŘIPRAVEN!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Struktura skautingu a věkové kategorie

 

STRUKTURA SKAUTINGU

  •  SKAUT
  •  SKAUTSKÁ DRUŽINA (5-8 členů vedená rádcem)
  • SKAUTSKÝ ODDÍL (složen nejméně z 12 mladších členů tzn. 2 družiny a 1 činovníka staršího 18 let)
  • STŘEDISKO (základní organizační jednotka z právní subjektivitou, skládá se nejméně ze 3 oddílů, středisko vede volená středisková rada)
  • OKRES (v čele stojí okresní rada junáka - ORJ)
  •  ÚSTŘEDÍ JUNÁKA (v čele s ústřední radou ,náčelnictvem dívčího kmene, chlapeckého kmene a kmene dospělých)

MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE

WOSM (THE WORLD ORGANIZATION OF SCOUT MOVEMENT) sídlí v Ženevě a sdružuje národní organizace.Patří sem náš chlapecký kmen.

WAGGGS (THE WORLD ASSOCIATION OF GIRL GUIDES AND GIRL SCOUTS) sídlí v Londýně, světová organizace skautek a patří sem náš dívčí kmen.

IFOFSAG (INTERNATIONAL FELLOWSHIP OF FORMER SCOUTS AND GUIDES) mezinárodní svaz bývalých skautů a skautek založen v rove 1953 a sdružuje muže a ženy z celého světa,kteří prošli skautskou výchovou a chtějí udržovat přátelské spojení.Patří sem náš kmen dospělých.

 VĚKOVÉ STUPNĚ

 SVĚTLUŠKA,VLČE           - VĚKOVÁ KATEGORIE 6-11 LET

SKAUTKA,SKAUT              - VĚKOVÁ KATEGORIE 11-15 LET

ROVEŘI                             - OD 15 LET VÝŠE

OLDSKAUTI                       - DOSPĚLÍ ČLENOVE SKAUTSKÉ ORGANIZACE

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Družinový systém

 

  • je jedním ze základních prvků skautské výchovy
  • je originální skautskou výchovnou jednotkou
  • spočívá v organizaci oddílu v malé skupinky (6-8 dětí), které si dělají vlastní program (VO určuje rámec, vlastní realizace je na rádci (rádce= jeden z dětí, většinou nejzkušenější, ostatní ho uznávají, sami si ho mohou zvolit)

2 výrazné rysy:

    1.    „pravidlo přenášení odpovědnosti“: Vedoucí pomáhá rádcům, ale ti si tvoří vlastní program → odpovědnost, pocit důležitosti, vedoucí má víc času pro oddíl.práci důležitá věc:

  • oddíl. rady
  • řešení problémů
  • inspirace rádců, motivace
  • seznámení s plánem,…

    2.    „vrstevnické vedení“: Členové družiny na sebe vzájemně působí (jak pozitivně, tak ale i negativně!), učí se od sebe - starší pomáhají mladším (je to i v pozdravu ) Družina Teď jen pár poznámek, spíše možná asociací…

  • družina = tým, parta
  •  přirozené společenství podobně starých dětí
  • tak akorát veliká pro utváření vztahů
  • pocit zázemí, jistoty
  •  děti (členové a rádci) si vzájemně, tak nějak mimochodem, předávají zkušenosti
  • jelikož dětí není moc, my, jako vedoucí či rádci, můžeme děti dobře poznat, víme, v čem jsou
  • dobré a podle toho můžem přizpůsobit program→ můžeme podporovat jejich sebevědomí,
  •  motivovat je, rozvíjet jejich osobnost,…
  • skrze jednotlivce můžeme ovlivnit celou družinku, která funguje jako tým
  • „hierarchie“ – rádce, podrádce, členové….

Stmelenost družiny podporujeme akcemi (jak jednodenní, tak i víkendové, ale občas stačí i kino,…)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skautská výchovná metodika

 

Skautská metoda je soustava vzájemně provázaných prvků, kterou používáme při své činnosti. Soustava, která pomocí výchovy i sebevýchovy vede k upevňování charakteru, vytváření hodnotového žebříčku a k rozvoji dovedností a znalostí. Vzhledem k historickému vývoji skautingu v našich zemích mohou být někomu prvky skautské metody známy i z jiných neskautských organizací, ale většinou pouze jako kusy vytržené z celku bez hlubšího pochopení. Skautská metoda funguje jako celek. Její jednotlivé složky by měly být v určitém časovém úseku přítomny v každém skautském oddíle.

Skautský slib a zákon jako vyjádření životního stylu a hodnotového systému

  • pochvaly → vytváření hodnotového systému
  • individuální morálka → její tvorba
  • modrý život
  • vědomí práva a povinností
  • špatné stránky
  • Foglarův barometr tužek
  • příklad vedoucích
  • sebezdokonalování
  • aktivní přístup k životu
  • možnost volby

Učení se prostřednictvím praktických činností a her

  • stavba tábora - udělat si od začátku do konce
  • dětská klubovna
  • zapojení dětí do možných činností + zpětná vazba (dobrý výběr aktivit)
  • pokus/omyl

Týmová práce v malých skupinách (obvykle družinách) rozvíjející spolupráci, vůdčí schopnosti a odpovědnost za druhé

  • družina
  • hry ve skupinkách
  • řešení problémů
  • služba na táboře
  • učení ze zkušeností

Zájem a spoluúčast každého mladého člověka na jeho osobním rozvoji

  • 2 pohledy:
  • vůdce - průvodce světem skautů (odborky, slib, modrý život, vedení k samostatnosti, kvalifikace atd.)
  • vůdce a prázdná krabička (nalévání vědomostí do dítěte)

Symbolický rámec nabízející pro určitou věkovou skupinu výchovnou motivaci a inspiraci

  • symbolický rámec Junáka: kroj, hymna, vlajky, slavnosti, obřady apod.
  • ostatní (důležité!): etapové hry, příběhy, převleky, scénky apod.
  • aktuální náměty (film, příběh)

Pobyt a činnost v přírodě, její poznávání a ochrana

  • hry v přírodě
  • tábory
  • sbírání odpadků, různé brigády (důležité říci dítěti proč to děláme)
  • výpravy
  • třídění odpadu
  • sázení stromků
  • pozorování
  • rukodělky
  • panda
  • ekohry

Podpora mladých lidí dospělými a vzájemná spolupráce

  • formální: hierarchie, kurzy, kvalifikace
  • neformální: v rámci družiny (nováčci), vzor, společné aktivity
  • družinový systém

Služba společnosti

  • sbírkové projekty
  • výchova skautů
  • nabídka pro děti ("volný čas")
  • aktivní účast

Postupné stimulující programy

(NE: na jedné schůzce se naučíme tři uzly, na další zase tři atd.; ANO: na jedné schůzce se naučíme tři uzly, na další schůzce vyzkoušíme jejich použití, potom vyzkoušíme prakticky atd.)

  • stezka
  • odborky
  • stupně
  • vlče → skaut → rover
  • celo + etapo hry - závisí na cíli
  • roverské dlouhodobé projekty

zpět